خزعبلات

روزمره های یک زندگی دو نفره

خزعبلات

روزمره های یک زندگی دو نفره

خزعبلات
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

صلح کل

دوشنبه, ۸ آبان ۱۴۰۲، ۰۹:۴۷ ق.ظ

یکی از عادات روزانه یا هفتگی من اینه که سری به صفحه اصلی ویکی پدیای فارسی می زنم و مقاله تصادفی روز و سایر اطلاعات اون سایت رو میخونم. مقاله این هفته در خصوص "دین الهی" بود که "اکبر" پادشاه گورکانی هند، واضع و پایه گذارش بوده. با محتوا و چیستی این دین کاری ندارم، اما عامل بنیادین این دین، مفهومی است به اسم "صلح کل" و نوشته شده بود که این مفهوم از مفهوم "محبت کل" محی الدین ابن عربی برداشت شده و این صلح کل مرتبه ای پایین تر از محبت کل هست و به نوعی پذیرش تمامی اعتقادات ادیان مختلف هست.

اما چی شد تحریک شدم تا در مورد این مفهوم پست بذارم. مدتها قبل توی تلگرام، کانال مسعود بهنود به اسم "هزار داستان با مسعود بهنود" رو دنبال می کردم. یکی از اون داستان ها در مورد خانمی بود به اسم "پوران صلح کل" که ایشون همسر "سیروس طاهباز" (مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و چاپ کننده آثار نیما یوشیج) بودند. مدتها برام سوال بود این چه جور نام خانوادگی هست و مفهومش چیه و خلاصه با دیدن مقاله دین الهی اکبر شاه و مفهوم "صلح کل" در دین ایشون، متوجه موضوع شدم.

  • . خزعبلات .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی