خزعبلات

روزمره های یک زندگی دو نفره

خزعبلات

روزمره های یک زندگی دو نفره

خزعبلات
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

درگذشت استاد عثمان محمدپرست

جمعه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲ ق.ظ

دیروز یعنی پنجشنبه 29 اردی بهشت، استاد عثمان محمدپرست، نوازنده نامی دوتار به جهان دیگر رفتند. یادمه اولین بار در فیلم "فردا" ایشون رو دیدم و بعدها فهمیدم که ایشون استاد بزرگ دوتار در منطقه خواف خراسان هستند و بعدتر فهمیدم آهنگ معروف "نوایی" رو ایشون برای اولین بار اجرا کردند و بعدتر فهمیدم که ایشون خیر مدرسه ساز هم بودند. یادش بخیر، چند سال پیش با متین می خواستیم بریم خواف به دیدن ایشون، حتی رفتیم ایستگاه راه آهن سمنان و آمار قطار سمنان به خواف رو هم گرفتیم. قصدم این بود هم ایشون رو ببینم و هم مدرسه غیاثیه خرگرد خواف که نشد، هم به خاطر کرونا و هم درگیری کاری من و هم اینکه مدتی ایشون رفته بودند مشهد.

القصه خدا رحمت کنه این پیر خراسان بزرگ رو که از نسل حافظان فرهنگ ایران زمین بودند. روحشون شاد. 

  • . خزعبلات .

نظرات  (۴)

چه فرار رو به جلویی میکنی :)))))))

دوس داری همین جوری ارجاع بدی به اره و عوره و بگی تو فلانی تو بهمانی پس اصلا حرفت محلی از اعراب نداره! چون خودت از دید من فلانی؟ اوکی.

به صورت کلی ولی بزرگوار از من نترس من نمیرم کسی رو سنگسار کنم با این پندار که من خوبم و بی گناه و مقدس.

کلا من ذهنم مثل شما انقد درگیر این تمثیل ها و روایات نیست که بخام مردمو بر اساشون دسته بندی و قضاوت کنم و فک کنم اگه هرکسی داره یه چیزی که من تا حالا متوجه نبودمو بهم میگه این آدم وحشی صفت و خودبزرگبین و من خوبم تو بدی و پیف پیف بو میدیه!

یه جوری ژست میگیری و این چیزا رو مینویسی انگار قشنگ و درست و خوب اینه که آدم تو همه چی ول معطل و معلق و در عدم قطعیت باشه.

دیگه خوب و بد و درست و غلط خصوصا تو این مسائل خیلی مبرهن و مشخصه. اونی که میگه حالا انقدم قطعی نگو، اونیه که هنوز درکش از بد بودن چیزها به کمال نرسیده. میتونه و میخواد که با ولی و اما-که در فارسی بهش میگیم "ولی و اما"ی ماله کشی- مسائلو اونجور توضیح بده که خودش درک میکنه و میفهمه یا به نفعشه! نه چیزی که واقعا هست.

شمام باش ایشالا به مرور زمان یه چیزایی رو متوجه خواهی شد. هرچند خیلی امیدوارم نیستم بهت.

ولی من واقعا توان تفهیم این مطالب به شما رو ندارم.

ولش کن.

موسیقی تو گوش کن و کتابتو بخون و رشتتو برو.

 

پاسخ:
سلام
ممنون از پاسخ شما

با عرض علیک سلام،

راستش انقد انقد انقد استدلالت داغونه که من میخواستم بگم اگه در این برهه از تاریخ و با این حجم از مطالعه ای که اینجا عنوانش میکنی و با این حجم از اطلاعات و مفاهیم در دوران دسترسی به اینترنت و سرچ، استدلال، برداشت و درک و توضیحت اینه، واقعا من کی باشم که  بتونم چیزی رو برات توضیح بدم یا متوجهت کنم؟!

واقعا متوجه نیستی که چقدر داری وارونه و چرند و خارج از بحث بهش نگاه میکنی؟!

گناه هبوط چیه آخه که بخای مطرحش کنی و توی این کانتکست بهش بپردازی؟! اون اصن چیزیه که قابل مقایسه با این قضیه باشه؟! گناه هبوط! :))))

واقعا من باز جر خوردم.

اون اصلا از بحث گناه زمین و آدم نسبت به آدم خارجه! گناه آدم نسبت به خدا محسوب میشه و اصلا در هیج متر و معیاری قابل سنجش با هم نیست. اینو واقعا نمیدونی یا میخوای سفسطه کنی؟

گل بی خار کجاست شد جواب؟

چی میگی آخه واقعا؟!

کلا متوجه قضیه نیستی؟ ببین اون بیتی که حافط گفته شاید در مواردی کاربرد داشته باشه که حالا بخوای بگی یکی اگه دوتا "اخلاق" بدم داره، عیبی نداره دیگه. آدمه! همه یه جای کارشون میلگنه.

مشکل شما اینه که توانایی تشخیص اینو نداری که تجاوز یه اخلاق نیست! یه اکت فیزیکیه. یه کنشه. یه اقدامه! چیزی نیست که رایج باشه و در دسته اخلاقیات و حتا رذیلت ها قرار بگیره! یه کاری در حد آدم کشتنه! شما یکی آدمم بکشه میای میگی حالا گل بی خار کو؟!نشان بده!

اگه اینو میگی که ارجاعت میدم به همون پاراگراف اولم، واقعا از مرحله پرتی و جوری استدلال میکنی که خودتو از تک و تا نندازی.

 

در غیر این صورت واقعا درک نمیکنم زاویه دیدت و استدلالی که داری رو.

کسی حرف از این نزد که تجاوز و غارت نیست یا هرچی.

من صرفا گفتم آدمی که شما انقد براش جایگاه والایی قائلی به واسطه هنرش، آدم درستی نیست.

گزاره مطرح شده هم دزدیدن پاکن از رو میز کسی نبوده که بگیم یه چیز چرنده و دختره حالا اومده یه چرتی گفته دیگه! شاید دروغ گفته! بره دلیل بیاره ما باور کنیم!

شما اگه ذره ای به این مسائل اشراف داشتی متوجه بودی که اساسا مطرح کردن این قضیه خودش یه تابوعه و کسی که جرات داشته بعد از سالها تابو رو بشکنه و این حرفو بزنه واقعا تجربه اش کرده. چون فقط تو یه نفر نیستی که استدلالت انقد داغونه که حالا رو چه حساب ما بیاین این حرفو بپذیریم؟! دنیا پره از آدمایی با تفکر شبیه تو و بین آدمایی مثل تو با این دید و سطح استدلال همون بهتره که قربانیاین این اتفاق تا آخر عمر سکوت کنن.

چون درد تجاوز یه چیزه، این درد "حالا ما چجوری باور کنیم راست گفتی" یه چیز.

 

شما نمیخواد در خصوص داغون بودن و سرتاسر پر از عفونت بودن زندگی این آدما برا من توضیح بدی، بهتره خودت از صمیم قلبت به این چیزا معتقد باشی و از آدمای اینجوری برای خودت بت نسازی. که انقد با سوز و گداز برای مردنشون پست بنویسی و فک کنی حالا چون یارو چارتا نت موسیقی بلد بوده یا یه کتاب خوب نوشته، خدا بوده و با مرگش جهان از چه موهبتی محروم شده.

لازم نیست آدم منزوی بشه از جهان. آدم فقط خوبه انقد از خودش شخصیت و قوه تشخیص خوب از بد و جدا کردن هنر از هنرمند رو داشته باشه که تو این چیزا غرق نشه و فک نکنه بهتره اصلا ندونم کی چیکارس تا بتونم از زندگیم لذت ببرم!

نه جناب مهندس. آدم بهتره اتفاقا خوب بدونه کی چیکارس که بدونه تو این دنیا کجا وایستاده و لذت های دنیایش از طرف چه کسایی تامین میشه. نه قحطی موسیقی و موسیقی دانه نه بازیگر و فیلم و سینما.

آدم فقط باید ظرفیت مغزی و قدرت درک و تحلیل و استدلالاشو داشته باشه.

اعلام برائت شما به چه در من میخوره آخه؟! من مگه حرفم اینه؟

 

+شما اگه اینو به من گفته بودی میگفتم واقعا متاسفم که تا حالا نمیدونستم و از حجم اندوهم برای مرگ این آدم به شدت کاسته شد و فکر نمیکنم هیچ وقت دیگه دلم بخواد به آثارش حتی گوش کنم و ازش یاد کنم.

 

 

 

پاسخ:
سلام مجدد
انگار ما حرف هم رو درست متوجه نمیشیم. فقط بگم نه کسی برای من خداست، نه ادعای دانایی و فضیلت کردم و هر ادعای دیگه ای که توی ذهن شما به وجود اومده. همش برداشت های ذهن شماست.
آقا یا خانم عزیز!
اگر آقای محمدپرست تجاوز کرده و برای شما یقین هست که کرده، برو همه جهان رو بیدار کن که چنین کرده. من چند ساعت بعد از گذاشتن پستم در مورد ایشون، از طریق یکی از دوستان در اینستاگرام متوجه شدم که چنین اتفاقی به ایشون منتسب هست، پس هر چه در اون پست هست از خاطرات خوبی بود که از ایشون در ذهنم باقی مونده بود. اما باز به کامنت قبل ارجاع میدم که گفتم بعد از دونستن این گزاره راجع به ایشون، از این به بعد، نام ایشون با این خاطره تجاوز برام زنده میشه. حالا چون یقین ندارم که چنین اتفاقی افتاده و توی کامنت اول هم نوشتم الله اعلم، دلیلی نمی بینم جو منو بگیره و شروع کنم اعلامیه بدم، اگر برای شما یقین هست، از هر تریبونی که داری اعلان کنید و به گوش همه برسونید. 
در پایان یه چیزی میخواستم بگم. انقدر مطلق و قاطع حرف می زنید، آدم فکر میکنه معصوم هستید و بری، عین مریم باکره، جوری که اگه در زمان سنگسار مریم مجدلیه زنده بودید، با هشدار عیسی که گفت اون که گناهی نداره سنگ بزنه، مطمئنم شما به تنهایی مریم مجدلیه رو سنگسار می کردید. من از چنین آدم هایی بیشتر از بقیه می ترسم.
موفق باشید. 

من طول کشید تا بتونم جر خوردگیام از جواب شما رو بدوزم و بتونم باز سرپا شم و بیام اینجا و کامنت بذارم دوباره،

خدایی چه فعل و انفعالاتی تو مغز شما رخ میده که اینجوری استدلال میکنی؟

اینجوری باشه که جمع کنیم کلا هرچی قانون و قضا و جنبش و درست و غلط هست دیگه. 

آدم ابوالبشر گناهکار بوده، دیگه بقیه جهان پیشکش ؟!

بزنیم سردرد سازمان ملل اینو میخوای. 

پاسخ:
با سلام
من یه سوال داشتم خدمتتون. فرض می گیریم گزاره ای مطرح شده. من چطور میتونم صدق اون گزاره رو تشخیص بدم؟اونم گزاره هایی در این حد عمیق. شما می تونید؟ با چه توجیهی برای خودتون یک ادعا رو می پذیرید؟ ولی همیشه این برچسب و ادعا در کنار نام مثلا جناب عثمان برای من باقی خواهد موند. 
مطلب بعدی اینه که استدلال من مگه بوی برائت ازش می اومد؟ وقتی نکبت هبوط و زندگی با گناه نخستین شروع شده، وقتی پس از قرن ها زندگی انسان، هنوز کشت و کشتار هست و تجاوز و غارت، مگه اتفاق عجیبیه؟
شاید حرف من رو متوجه نشدید. منظورم اینه که همه ما توی یه منجلاب زندگی می کنیم و اتفاقات از این دست مبتلابه هر روزه بشره. شک نکنید همه انسان های بزرگ زندگی ماها، توی زندگی شخصی خودشون انقدر داغون و عفونت هستند که اگه اون حقایق رو راجع بهشون بدونیم، باید کلا خودمون رو منزوی کنیم یا خودمون رو از شر این زندگی خلاص کنیم. 
اگه دوست دارید من پست بذارم و اعلام برائت کنم از آقای محمدپرست. آخرش هم گفتم اگر درست باشه، خودش داند و خدایش. جر خوردن شما رو درک نمی کنم. ضمنا حافظ میگه:

حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما، گل بی خار کجاست؟ 

یه سوال:
فرض کنید من کامنت قبل رو برای شما می نوشتم، شما در جوابش چی می گفتید؟ 

حالا شاید بد نباشه اینم بدونین که استاد به تجاوز به کودکان هم متهم شده بود و دختری که تو بچگی توسط استاد گرانمایه دوتار مورد آزار و سواستفاده جنسی قرار گرفته بود یکی دو سال پیش بالاخره جرات کرد ماجرا رو تعریف کنه.

 

پاسخ:
سلام
اتفاقا امروز صبح شنیدم. الله اعلم. 
ضمنا پدر همه ما، آدم ابوالبشر، اولین گناهکار هم بود، بقیه پیشکش.
خود جناب عثمان داند و خدایش. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی